Rozhovor s Petrem Václavkem o fotobankách

26/10/2009, Author: Martin Vlčko, Categories: Rozhovory

Petr VáclavekPetr Václavek, autor několika desítek článků o mikrofotobankách, fotograf a webový vývojář, který nám ochotně zodpověděl naše zvídavé otázky.

Znám vás jako jednoho z nejuznávanějších českých autorů odborných článků o prodeji digitálních fotografií v mikrofotobankách.  Jak jste se k tomuto tématu dostal?

Na začátku byla moje snaha ukázat ostatním své fotky a dále pak snaha naučit se lépe fotit. Takže po pořízení svého prvního fotoaparátu jsem začal své fotky dávat na server Photopost.cz (viz mé portfolio), kde si uživatelé navzájem bodovali své fotografie, komentovali je a mnohdy poradili co je špatně a jak to napravit. To byly pro mé fotografické začátky cenné rady.

Po nějaké době mi známí začali mé výtvory chválit a radili mi, abych je zkusil prodávat. Mrknul jsem se tenkrát na českou fotobanku (fotobanka.cz), ale zjistil jsem, že můj fotoaparát neodpovídá jejich požadavkům (chtěli 4 megapixely, můj měl jen 3), tak jsem to na čas pustil z hlavy. Až teprve po roce jsem narazil na články o zahraničních microstock fotobankách. Nahrál jsem několik fotek a byl jsem velmi překvapen, že se prodávají – nějaký prodej jsem zaznamenal každý den a přitom jsem tam těch fotek měl jen pár. Zjistil jsem, že je mnohem lepší sledovat přibývající dolary na fotobankách než body na Photopostu a tak od té doby přidávám na fotobanky pravidelně. Jediná změna přišla asi před rokem, kdy jsem přešel na prodej vektorových ilustrací (ve stejných fotobankách).

K psaní o fotobankách jsem se dopracoval velmi jednoduše – řekl jsem přátelům (hlavně těm fotícím) o svých úspěších a ti hned chtěli znát všechny detaily. Než abych každému znovu a znovu vše vysvětloval, sepsal jsem to raději do článků na svém blogu.

Jaký váš článek měl největší ohlas?

Největší ohlas měl úplně první článek – „Fotobanky – opravdu je možné vydělávat prodejem vlastních fotek a grafiky?“. Spousta lidí v Čechách vůbec netušila o možnosti prodávat své fotky v zahraničí, a nevěřila, že by z prodejů za pár centů mohl být takový pěkný výdělek.

Jaká témata rád fotíte?

Nejraději přírodu – ani ne tak krajinky, spíše zajímavé detaily. Mezi další oblíbená témata patří různé momentky přátel (nejlépe když vůbec netuší, že je fotím, protože jedině tak vypadají na fotkách přirozeně). Poslední dva roky fotím z devadesáti procent jedno jediné téma a tím je náš malý syn František.

Jak se změnil trh microstocku od té doby co jste začal?

Hodně. Pro fotografy neuvěřitelně vzrostla konkurence a nároky kladené na jejich fotky. Když jsem před téměř třemi lety začínal, zahraniční fotobanky neměly žádné problémy s mými 3MPx fotkami z ultrazoomu Olympus C 730. Dnes by ty fotky většinou neprošly – jednak už jsou 3 megapixely málo (minimem jsou 4 megapixely) a jednak už je standardem digitální zrcadlovka (fotky z kompaktu by nevyhověly zejména kvůli šumu a kvalitě). Také počet fotografů na fotobankách neuvěřitelně stoupnul – není také divu, neboť digitální zrcadlovku si dnes můžete pořídit za cca 10 tisíc korun.

Jaké nejoblíbenější a nejhorší funkce vidíte na fotobankách?

Vezmu-li to z pozice prodejce fotek, tak tou nejhorší funkcí u mnoha fotobank bývá nahrávání nových fotografií. Nejhorším přístupem se může pochlubit právě nejstarší mikrofotobanka na trhu. Nahrát tam novou fotku vyžaduje opravdu hodně trpělivosti.

Naopak mezi nejoblíbenější (a asi nejpoužívanější) funkce patří různé přehledy zisků, statistiky a grafy.

Z hlediska kupujícího velmi rád používám lightboxy (možnost vytvořit si vlastní „složky“ a do nich si ukládat fotky, které mě zaujaly) a pokročilé vyhledávání.

Podle čeho si myslíte, že se uživatelé rozhodují při výběru fotobanky (jak ze strany nákupu, tak i prodeje)?

Záleží na potřebách uživatele – pokud potřebuje koupit jen pár snímků, tak nad volbou moc nepřemýšlí a využije první, která mu potřebné snímky nabídne. Trochu jinak tomu je pokud uvažuje o předplatném, kde už jde o stovky až tisíce dolarů. To pak záleží na kvalitě a množství nabízených fotek, možnostech předplatného a samozřejmě také na ceně.

V našich českých podmínkách může u některých (méně zkušených) uživatelů hrát velkou roli lokalizace (jazyk webu) a způsoby platby, protože ne každý má platební kartu s možností platit na internetu.

Fotografové a grafici, kteří by naopak rádi své fotky a ilustrace prodali, se rozhodují hlavně podle prodejnosti – na internetu je spousta žebříčků nejlepších fotobank a víceméně jsou všechny podobné, takže pořadí fotobank není žádným tajemstvím.

Co vám na fotobankách stále chybí?

Nechybí mi momentálně asi nic, spíše mě v minulosti rozčiloval nejednotný přístup k nahrávání fotografií a hlavně pak vektorových ilustrací – každá fotobanka má trochu jiné požadavky na formát souborů a preferuje jiné způsoby nahrávání. Ale to se již vyřešilo díky nové službě iSyndica, která nahrávací proces značně zjednodušila – zejména pak u vektorových ilustrací (více viz můj článek http://petr.vaclavek.com/article/573/isyndica-snadny-upload-na-fotobanky).

Které jsou podle vás nejuznávanější blogy o microstocku?

Microstock Diary – http://microstockdiaries.com – ač pisatel tohoto blogu (Lee Torens) již téměř rok nepřidal na microstock žádnou novou fotku, pořád se o fotobanky zajímá a má k nim co napsat.

Yuri Arcurs – http://www.arcurs.com – blog microstockové celebrity, který kromě zajímavých článků obsahuje i několik šikovných nástrojů.

Microstock:insider – http://microstockinsider.com.

Nesmím také zapomenout na největší zahraniční fórum o microstocku – http://www.microstockgroup.com.

Jakým směrem se bude podle vás ubírat trh microstocku?

Myslím (a taky doufám), že se jednotlivé agentury přestanou hnát za kvantitou a zaměří se více na kvalitu. Některé fotobanky již tímto směrem vykročily a začaly promazávat svá portfolia.

Dalším krokem je nabídka dalších služeb pro zákazníky (například přímý tisk), hledání dalších prodejních kanálů (pluginy pro WordPress), rozšíření nabídky o další sortiment (audio, loga, webové šablony, atp.).

3 plusy a 3 mínusy Pixmac

+ čeština

+ množství fotek

+ rychlost

- vyšší ceny pro zákazníky

- menší prodejnost pro fotografy

Jaké jsou vaše plány do budoucna?

Více fotit, více kreslit a více psát o fotobankách a někdy v budoucnu – až vyřeším otázku financování bydlení – kreslit a fotit pro fotobanky na plný úvazek.

Na co se mohou vaši čtenáři v nejbližší době těšit?

Určitě na další články o fotobankách z pohledu prodejce fotografií a grafiky. Chystám se zveřejnit zajímavé historické grafy zachycující mé výdělky, několik tipů pro grafiky vektorových ilustrací a začátkem příštího roku určitě článek o danění zisků z fotobank, protože to bude probíhat opět jinak.


Share and Enjoy


4 Comments

  1. Díky Petře. Cením si Vašeho času, který jste nám věnoval. Rozhovor pro mě je velkým přínosem.

    Vitezslav Valka, 26/10/2009 @ 10:42

  2. Rádo se stalo, rozhovor mě donutil zavzpomínat na mé začátky ve fotobankách a trochu popřemýšlet nad budoucností.

    Petr Václavek, 27/10/2009 @ 21:16

  3. Pane Václavku, mám enormní zájem o jednu Vaši fotku pro účely mého zaměstnavatele _ fy ORESI, kuchyně.
    “Červené listy” 2007. Tel. 725 661 017

    Dáša Pošmourná, 17/12/2009 @ 10:03

  4. Dnes uz by se dalo rict, hezka nostalgie :)

    Roman, 22/11/2011 @ 17:46

Leave a comment


Email
WP Socializer Aakash Web