CandyBox Images: Produkce microstock fotografií z Čech

20/10/2011, Author: Lucie Navrátilová, Categories: Rozhovory

CandyBox Images je poměrně nové studio zaměřené na microstock. A jejich logo je také růžové:-) Sídlí v České republice a tak nebyl problém se potkat u nás v kanceláři a popovídat si o budoucnosti microstock průmyslu. Některé myšlenky jsou shrnuty v následujícím rozhovoru.

Jaká je historie CandyBox Images? Jak to všechno začalo?

Profesionálně jsem se zabýval reklamou, designem a klasickou fotografií posledních 20 let. Jenže jak se blížila krize celosvětové ekonomiky, která vyústila ve výrazné omezení rozpočtů na marketing a reklamu, rozhodl jsem se jít dělat něco jiného. Byla to pro mě i výzva. Pracoval jsem pro mezinárodní společnosti a mnoho významných klientů jako Royal House of Holland, vládní agentury, farmaceutické firmy, stravovací franšízy a podobně. Samozřejmě většina z mých klientů a přátel si myslela, že jsem blázen, protože moje práce byla v té době skvělá. Takže to bylo velmi těžké rozhodnutí.

Jsem hodně kreativně a vždycky jsem miloval fotografii. Nechtěl jsem se vracet ke klasické fotografii a záviset na klientech jako jsou časopisy, vydavatelství nebo reklamní agentury. V minulosti jsem sám používal fotografie z fotobank pro své klienty, ale nikdy jsem se o fotobanky jako takové nezajímal. Takže jsem si udělal malý průzkum a došel k názoru, že se do toho můžu pustit.

Můj bývalý klient z oblasti realit, který se stal mým dobrým přítelem, mě také podporoval, ať to zkusím. Takže se stal rovnou jedním z mých společníků a tak jsme v roce 2008 začali riskantní počin zvaný CandyBox Images.

Věděli jsme, že to bude trvat aspoň dva roky, než společnost vybudujeme, porozumáme trh a sestavíme tým profesionálů. V létě 2010 jsme tento “zkušební provoz” ukončili a už víme, že můžeme produkovat vysoce kvalitní fotografie a můžeme být jedním z významných hráčů na trhu s fotografiemi.

Jean-Marie Guyon v Pixmac

Jean-Marie Guyon v Pixmac

Jaká je Vaše pozice v týmu?

Kromě toho, že jsem zakladatel a ředitel, jsem také kreativní ředitel, ale hlavně jsem jedním z fotografů aktivně se podílejících na rozšiřování naší kolekce.

Při práci

Při práci

Proč jste vybrali microstock a ne RM fotografie?

Naše obrázky můžete najít v kolekcích klasických RF fotografií stejně jako v microstock fotobankách. Ale osobně věřím, že můžeme dosáhnout vyššího zisku bez prodávání RM licencí. RM je pro mě osobně již zastaralý a “drahý” model. Ti, co potřebují fotografie, raději budou hledat alternativní levnější fotografie v RF. Věřím, že microstock, midstock a macrostock se propojí v budoucnosti v jeden business model. Kvalita RF, hlavně v microstocku, se stále zvyšuje a v současnosti je stejná, ne-li již vyšší, než v kolekcích tradičních fotografií.

A jak vidíte budoucnost studia?

Budoucnost je samozřejmě zářivá! Budoucnost je růžová! Jsme odhodláni stát se jedním z hlavních hráčů na trhu RF fotografií. Jsme přesvědčení, že je možné se dobře bavit a produkovat obrovské množství kvalitních fotografií. Teprve jsme začali.

Co je speciálního na tématech, která si pro focení vybíráte?

Zaměřujeme se hlavně na lifestyle obrázky lidí. Nefotíme zátiší, přírodu nebo krajinky, protože nás baví interakce s modely, které dělají naši práci pokaždé jinou a zajímavou. Zároveň nám to dává možnost objevovat stále nové možnosti.

Preferujete exkluzivitu?

Trh s fotografiemi jsem si vybral právě kvůli nezávislosti a svobodné tvorbě, takže by nám nevyhovovala pravidla a požadavky, které bychom museli splnit proto, abychom se mohli stát exkluzivním partnerem některé agentury.

Kdysi jste řekl, že obrázky “založené na pixelech” jsou nesmysl. Proč?

Statistiky ukazují, že rozpočet na reklamu v tradičních médiích jako je třeba tisk se každým rokem snižuje, zatímco v online médiích naopak útrata inzerujících roste. Navíc s příchodem iPadu od Apple a dalších digitálních tabletů začala další revoluce, kde poroste využití obrázků v digitálním formátu.

Pokud zachováme starý model cen (kde platíte méně za menší obrázek), profesionálové budou nakupovat jen nejmenší verze obrázků, vhodné pro iPad/online média. A za málo peněz pak zasáhnou mnohem více čtenářů, než mohou za jeden den mít klasické časopisy nebo noviny. Tak proč by měla být cena závislá na počtu pixelů v obrázku?

Upřednostňuji jednu cenu za vše, ale ne tak nízkou, jako je dosahována u modelu předplatného. Cena by měla být postavena na počtu shlédnutí obrázků nebo na velikosti distribuce. V podstatě podobný systém, jako u staré RM licence.

A konečně, pro fotografa to není žádný rozdíl, jestli dělá obrázek s menším nebo větším rozlišením, protože obrázky fotíme v největším možném formátu tak jako tak a všechny úpravy a produkce obnášejí stejně práce pro malý i velký obrázek.

Je něco, co Vaše studio postrádá nebo co by Vám vyhovovalo více v souvislosti s chodem studia?

Máte hodně času? Ano – obecně je to nedostatek profesionality ve vztahu agentury ke svým dodavatelům. Samozřejmě jsou někteří lepší a jiní horší, ale všeobecně by nám v agenturách vyhovoval dodavatelský účet, kde by byla možnost nastavit přístup pro více lidí a nastavit pro každého zvláštní práva – v závislosti na tom, jakou funkci zastává v naší společnosti. V současnosti musíme mít jeden účet s jedněmi přihlašovacími údaji pro všechny editory. To je asi tak hloupé, jako kdybych teď všem svým spolupracovníkům dal PIN od své platební karty. Navíc si myslím, že pro agenturu by to neznamenalo moc práce, takovou funkci přidat. Každý trh potřebuje mít rovnováhu mezi všemi třemi stranami – nakupujícími, prodejci a producenty. Všechny tři jsou stejně důležití. Pokud by nebylo producenta, nebyl by ani produkt a tudíž ani prodejce. Je zřejmé, že to není tak jednoduché, ale podstata v tom je. Zajímalo by mě, proč se většina agentur ke svým dodavatelům chová poměrně arogantně. Myslím, že výsledkem aktivní spolupráce by byl lepší produkt a tedy lepší zisky pro všechny.

Dalším problémem je absence standardu ve fotografickém průmyslu. Myslím, že vytvořením standardu napříč agenturami (vyhledávání, kategorizace a podobně) by se jedině zvýšil uživatelský prožitek a výsledkem by bylo více prodejů. Ovšem logicky zpracovaný a rychlý nahrávací systém by měl být prioritou pro všechny agentury, co to myslí vážně.

Jak jste spokojeni se svými prodeji na Pixmac?

Naše portfolio je na Pixmac teprve pár měsíců, takže je asi příliš brzy na to dělat nějaké závěry. Na druhou stranu jsme ale velice příjemně potěšeni naší spoluprací – profesionálním přístupem a skvělou a otevřenou komunikací.

Také se nám líbí prostředí a design webu, růžová nám pěkně vyhovuje. Věděli jste, že barva roku 2011 podle designérů Pantone je světle růžová? Náhoda, nebo bude rok 2011 rokem růžové revoluce?

A je tu něco, co máme změnit/vylepšit na Pixmac?

Doufáme, že v blízké budoucnosti bude Pixmac rovnoprávnou agenturou a nebude pouze přeprodávat obrázky, ale bude mít celkově silnou pozici v kategorii fotobank.

Podpoříte naši iniciativu nazvanou Declaration of Fair Stock Photo Agency?

Ano, plně s touto iniciativou souhlasíme.


Share and Enjoy


No Comments

Leave a comment


Email
WP Socializer Aakash Web