Jan Vranovský představuje VisualScream

12/04/2010, Author: Martin Vlčko, Categories: Rozhovory

Jan VranovskýHonzo, představ se pro ty, kteří tě vůbec neznají.

Jsem z Prahy, v červenci mi bude 24 let, momentálně studuji architekturu na Fakultě umění a architektury na Technické univerzitě v Liberci (4. ročník bak. studia, všechny mé arch. práce vznikly v ateliéru doc. Zdeňka Fránka), takže se neustále pohybuji mezi Prahou a Libercem. Pracuji jako freelancer jak pro vlastní klienty přímo, tak zprostředkovaně přes 3. strany (reklamky). V naprosté většině případů se jedná o logodesign a korporátní identity. Kromě toho mě pracovně zajímá samozřejmě architektura, interiérový design, fashion design, typografie, nejlépe vzájemné přesahy všech těchto oborů dohromady.
Rád cestuji, stále se vracím do Japonska (před architekturou jsem rok studoval japanologii na FFUK), mám rád dobrý design, boty, jídlo – nejlépe východoasijskou kuchyni, hudbu, nejraději současnou severskou elektroniku a progressive rock, rád čtu, rád hraji squash, nárazově jezdím na snowboardu a na kole…

moje stránky: http://visualscream.net
profil na deviantartu: http://www.raven30412.deviantart.com/
profil na behance: http://www.behance.net/raven30412

Co přesně uděláš, když si ráno zapneš webový prohlížeč? Jaké stránky jsou Tvými Top5?

Asi to samé co většina z nás: přečtu si e-maily. Následuje rychlý průlet sítí: font, brand new, dezeen, archiweb, design portal, behance.

Čím dokáže web zaujmout Tvoji pozornost? Je pro Tebe nejdůležitější design nebo dáváš přednost především obsahu?

Myslím, že oboje je důležité, ale obsah je základ bez kterého design nemá smysl. Rád navštěvuji takové stránky, které mi poskytují kvalitní hledané informace, a to formou, jež mírou své potenciální otravnosti nepřebíjí relevanci obsahu. Když je design vysloveně dobrý, je to skvělá přidaná hodnota. Pokud jde o stránky jako jsou portfolia grafiků a studií či weby designových a módních značek, je design samozřejmě ještě něco víc, je to vizitka vypovídající přímo o službách, které subjekt poskytuje – tam tedy formu sleduji pečlivěji. Dobrý webdesign je pro mě ale především takový, který mi snahou o originalitu neznepříjemňuje brouzdání, neznásilňuje k ničemu co nechci dělat či hledat, nenutí učit se chápat autorovo hnutí mysli. Důležitá je pro mě rychlost – jak načítání stránek, tak i rychlost propracování se k hledanému obsahu. Mám za to, že architektura i forma dobrého webu by měla být principiálně jako architektura dobrého domu – intuitivní, přehledná, minimalizující vzdálenosti, zároveň ale dokonale esteticky zvládnutá a vypovídající o svém obsahu.

V čem spatřuješ potenciál vektorové grafiky? Proč zrovna ji preferuješ? Charlie

Mou specializací je branding, čili tvorba log, logotypů a vizuálních identit. V tomto oboru reálně neexistuje alternativa: bitmapová grafika je pro podobnou práci naprosto nevhodná (i když znám řadu grafiků, kteří vytvářejí loga pro webové stánky jako bitmapové obrázky v bitmapových editorech). Vektor mi dává svobodu v úpravách a práci na návrhu, je to nejčistší formát pro jakoukoliv další distribuci.

Co považuješ za tvůj největší úspěch na poli brandingu? A jaký je tvůj názor na re-branding? Může být firmě prospěšný?

Rád se vracím ke své práci pro kapelu Charlie Straight, pro kterou jsem dělal logotyp a momentálně dokončuji manuál vizuální identity. Původní návrh jsem načrtl během jediné noci, nepřikládal jsem tomu velký význam ani šance, nakonec se to vyvinulo v již téměř dvouletou spolupráci. Nedávno jsem dokončil logo a vizuální identitu pro Art+, projekt časopisu Art+Antiques zabývající se českým trhem s uměním, v současné době pracuji s kolegou na kompletní vizuální identitě špičkové soukromé kliniky, což je práce která mě velmi těší.  Úspěchem je určitě i zveřejnění jednoho z  log v nejnovější knize Logolounge (Logolounge Master Library: 3000 Initial and Crest Logos). Obecně mám ale vždy největší radost z prací, které mi i zpětně připadají kvalitní a výstižné,  bez ohledu na velikost klienta či případnou mediální publicitu. Přehnaně velké zakázky v současné chvíli ani nevyhledávám, příliš mnoho času mi zabírá studium architektury na Technické univerzitě v Liberci.Dva

Fontai

Athleets

Co se rebrandingu týče, myslím že je-li kvalitní, prospěšný určitě je, řekl bych dokonce nevyhnutelný. Doba se mění, lidé se mění, vkus a zkušenosti se mění, a na to je třeba reagovat.  Rebrandovaná loga většinou v době svého vzniku také podléhala určitému trendu, proto mají-li kvalitní základ a nápad ale nevyhovující formu, je jejich přepracování dle mého názoru zcela v pořádku. Pokud kvalitní základ nemají, je logická i zásadní změna loga a vizuální identity. Za skvělé příklady rebrandingu z poslední doby považuji například UPS, Commerzbank, MindShare, město Melbourne či portál MyFonts. Napadají mě však i loga, která jsou natolik charakteristická a svou formou nadčasová, či možná spíše nečasová, a sloužící subjektům z natolik konzervativní branže, že si jejich teoretický  rebranding neumím představit (namátkou třeba HSBC). Takže, je to firma od firmy, logo od loga.

Fotíš rád? Využíváš služeb nějaké fotobanky?

Fotím rád, ale jako naprostý amatér. Nemám na to školu, v útlém mládí jsem asi rok navštěvoval jeden pražský fotoklub, ale technicky jsem diletant co fotí hlavně na cestách. Potřebuji-li kvalitní fotografie, požádám většinou přátele fotografy, kteří ví, co dělají.  Přímo v oboru logodesignu však fotografie většinou nejsou potřeba, maximálně pro vizualizace aplikací. Navíc, stejně jako třeba u typografie logotypů, mám určitou úchylku pro originalitu, mám rád když jsou věci jedinečné, proto asi preferuji na zakázku dělané fotky před těmi z fotobanky, stejně jako “custom” typografii před existujícími písmy. Rychlost a cena však hrají stále větší roli, a tak v poslední době někdy volím i možnost okamžitého řešení – tedy fotobanky. Jedná se samozřejmě o mimořádně užitečný nástroj usnadňující grafikovi život, snižující náklady a zaručující určitý kvalitativní standard, na druhou stranu není dobře, když se z grafického designu stane pouhé brouzdání fotobankou a výběr fontu.

Kde čerpáš inspiraci pro svoje umělecké výtvory?

V zásadě všude kromě oboru, který dělám.  Obrovskou inspirací jsou pro mne cesty po zemích, které mě zajímají, především jde o Japonsko a Skandinávii, do obou míst se také stále vracím. Inspiruje mě hudba, jídlo, architektura – dělám-li design, design – dělám-li architekturu, inspirující může být příroda, věda, matematika, dobrý sex, literatura. Obecně si myslím, že existuje zlaté pravidlo: chci-li do jakéhokoliv oboru přinést něco nového a svěžího, musím hledat za jeho hranicemi. Není nic smutnějšího než pohled na lidi, kteří žijí jen v mantinelech vlastní specializace a ztratí schopnost vnímání širších souvislostí a nakonec i čerpání inspirace. Můj recept tedy zní: zajímat se o všechno, co si zájem zaslouží, inspirace pak přijde sama.

VS


Share and Enjoy


No Comments

Leave a comment


Email
WP Socializer Aakash Web